در این نوشته در راستای شروع مباحث تولید محتوا و بازاریابی محتوا به معرفی دو اصل اساسی در بازاریابی محتوا میپردازیم. برای درک بهتر مطلب میتوانید نوشتهی مربوط به معرفی دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.
همیشه در ابتدای کار یک سوال مطرح میشود: برای شروع بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ به چه چیزهایی نیاز است؟ بهطور کلی دو اصل اساسی در بازاریابی محتوا وجود دارد:
این دو اصل نقشی کلیدی دارند، زیرا نهتنها به شما در مشخص کردن نوع محتوایی که باید تولید شود کمک میکنند بلکه ذرهبینی هستند که از طریق آن میتوانید کارهایی را که نباید انجام بدهید معین کنید.
محتوا هیچگاه نباید صرفاً جهت تولید محتوا خلق شود. این یعنی که محتوا باید حامیِ حداقل یک هدف اصلیِ مرتبط با بازاریابی یا کسب و کار باشد. به این فکر کنید که میخواهید محتوای تولیدشده چگونه به کسب و کارتان کمک کند:
باید مدام از خود بپرسید که «این پروژه چطور به کسب و کار من کمک میکند؟». اگر متوجه شدید که محتوای تولید شده حامیِ اهدافتان نیست باید تجدیدنظر کنید.
ماموریت شما بیانگر دلیل وجود داشتن کسب و کارتان است، و البته بیانگر الویتها و دیدگاههایی که در راه رسیدن به اهدافتان به آنها پایبند خواهید بود. ممکن است ماموریت کسب و کار شما بهعنوان مثال «ارائهی بهروزترین مطالب درحوزهی بازاریابی محتوا» باشد. این ماموریت باید سه عنصر اصلی فعالیتهای بازاریابی موفق را خطاب قرار دهد:
اینجا مهم است بدانید که در بازاریابی محتوا مخاطبتان هیچگاه نباید «همه و هرکس» باشد، حتی اگر موردی بیابید که برای همه مفید باشد. تا جای ممکن ریز و دقیق باشد و سعی کنید مخاطب خود را خوب بشناسید. ممکن است چند مخاطب متفاوت داشته باشید و این ایرادی ندارد، مهم این است که بدانید کجا نیازهای مخاطبان کاملاً متفاوت میشود و اینجاست که باید برای هر یک محتوایی جداگانه درنظر بگیرید.