• خانه
  • بلاگ
  • کتاب‌ها
  • تماس
  • امین مدی – درباره

سئو در سال 2018: ایندکس اول موبایل در گوگل

اکتبر 8, 2018
دسته‌بندی‌ها
  • دیجیتال مارکتینگ
تگ‌ها
  • دیجیتال مارکتینگ
ایندکس اول موبایل

در سال 2016 گوگل اعلام کرد که بیش از 57 درصد جستجوها در گوگل به‌توسط موبایل صورت می‌‌‌گیرند. این اواخر هم صحبت‌های بسیاری در مورد ایندکس اول موبایل یا Mobile First Indexing شده و گوگل اعلام کرده است که به‌زودی، یعنی در سال 2018، نسخه‌ی موبایل وب‌سایت شما نقطه‌ی شروع برای ایندکس گوگل خواهد بود و نه نسخه‌ی دسکتاپ. اما این به چه معناست و شما باید چه اقداماتی صورت بدهید؟ در این پست به برخی موارد مهم خواهیم پرداخت.

 

ایندکس اول موبایل چیست؟

دقیقاً همان چیزی است که خوانده می‌شود: ایندکس اول موبایل؛ یعنی نسخه‌ی موبایل وب‌سایت شما نقطه‌ی شروع برای ایندکس گوگل خواهد بود و نه نسخه‌ی دسکتاپ و این نسخه معیاری برای تعیین رتبه‌بندی یا همان رنکینگ وب‌سایت‌ها خواهد بود. اما جای نگرانی نیست، اگر وب‌سایت شما نسخه موبایل یا موبایل-فرندلی ندارد نسخه‌ی دسکتاپ همچنان در ایندکس گوگل قرار خواهد گرفت اما عدم وجود محتوای موبایل-فرندلی می‌تواند تاثیری منفی بر رتبه‌بندی ‌وب‌سایت داشته باشد و سایتی که تجربه‌ی موبایلی بهتری ارائه می‌کند به‌شکل بالقوه رتبه‌بندی بهتری خواهد داشت. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اگر نسخه‌ی موبایل و دسکتاپ شما برابر باشند، یعنی نسخه ی دسکتاپی رسپانسیو داشته باشید، نسخه‌ی موبایل نسخه‌ی اصلی در نظر گرفته خواهد شد و اساساً نباید تغییر خاصی در نتایج جستجو در گوگل مشاهده کنید.

 

در مواجهه با ایندکس اول موبایل چه باید کرد؟

این تغییر در مراحل اولیه و آزمایشی است و تنها در وب‌سایت‌هایی که گوگل آنها را آماده می‌داند اجرا خواهد شد. بنابر گفته‌های خود گوگل اگر ‌وب‌سایت شما رسپانسیو باشد عملاً نیاز به انجام کار خاصی ندارید، البته اگر از رتبه‌بندی کنونی خود راضی هستید. برای بهبود وضعیت کلی خود حتماً به نکات سئو در سایت دقت کنید. اما موارد زیر را نیز به‌یاد داشته باشید:

• سرچ کنسول گوگل را چک کنید، وقتی وب‌سایت‌تان برای ایندکس اول موبایل انتخاب شود گوگل در سرچ کنسول به شما اطلاع خواهد داد. پس بهتر است به‌طور کلی فعالیت‌های crawl گوگل را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید بوت‌های موتور جستجو چطور وارد وب‌سایت می‌شوند و چه چیزهایی را می‌بینند. و البته در همین حین متوجه مشکلات مرتبط با crawl هم خواهید شد.
• فکر نکنید که داشتن یک وب‌سایت رسپانسیو کافی است. شاید برای برخی وب‌سایت‌های این‌طور باشد اما باید دقت کنید که محتوای شما مناسب مخاطب موبایل هست یا نه. در دستگاه‌ها موبایل محتوا باید به کاربر کمک کند تا سریعاً به هدفش برسد، در این میان هم محتوا و هم سرعت وب‌سایت نقش مهمی ایفا می‌کند. با تهیه‌ی نقشه‌ی راه کاربر در وب‌سایت و تحلیل داده‌های آنالیتیکس می‌توانید مقاطع مهم حرکت کاربر در وب‌سایت خود را مشخص کنید و سپس پاسخگوی نیازهای وی باشید.
• اگر از نسخه موبایل وب‌سایت استفاده می‌کنید (m.example.com) حتماً robots.txt را به سایت موبایلی خود اضافه و در سرچ کنسول گوگل وریفای کنید تا خزنده‌های گوگل آن را crawl کنند.
• از ابزار تست اسپید گوگل استفاده کنید تا نقاط ضعف و قابل بهبود خود را بیابید. این ابزار به آیپی‌های ایرانی خدمات نمی‌دهد، پس از آیپی غیر ایرانی استفاده کنید.

.در مجموعه مطالب مرتبط با سئو و دیجیتال مارکتینگ در سال 2018، می توانید چک لیست فاکتورهای مهم سئو در سال 2018 را نیز مطالعه کنید

Share

نوشته‌های مرتبط

سئو در سال 2018
اکتبر 23, 2018

سئو و رتبه سایت چک لیست فاکتورهای مهم سئو در سال 2018


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2025 پوئسیس - امین مدی. All Rights Reserved. PoiesisIR