در این نوشته به بررسی سئو سایت (یا سئو در سایت – on-page SEO) و شروع کار سئو و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت. در نوشتههای قبلی رویکردهای کلی به سئو و مفهوم سئو را مورد بررسی مختصر قرار دادیم؛ پس اگر آنها را مطالعه نکردهاید حتما قبل از خواندن این نوشتار با آنها شروع کنید.
همانطور که قبلاً گفته شد در حوزهی دیجیتال مارکتینگ سئو و خاصه سئو سایت (on-page SEO) نقشی اساسی ایفا میکند. و نقطهی شروع و نقطهی پایان کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نیز معمولاً یک وب سایت است. وبسایت بنیان و اساس دیجیتال مارکتینگ است. وبسایت شما مِلکی است که کسب و کارتان در اینترنت دارد، جایی که در آن به کمک محتوای خوب و غنی و مفید در مورد خدمات و محصولاتتان به مخاطب اطلاعات ارائه میکنید. اما مسئله این است که داشتن وبسایتی زیبا کافی نیست و مسئلهی مهمتر بهینهبودن این وبسایت است. در نوشتههای قبلی گفتیم که هر روز به تعداد افرادی که از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات استفاده میکنند افزوده میشود. از اینرو، بسیار مهم است که وقتی فردی در موتور جستجو بهدنبال کالا یا خدماتی است که وبسایت شما ارئه میکند بتواند وبسایت شما را در صفحهی نتایج جستجو ببیند. اینجاست که سئو سایت و به طور کلی بهینهسازی موتور جستجو نقش اساسی خود را ایفا میکند.
رویکرد سنتی به سئو دو قسمت داشت: سئو سایت (on-page SEO) و سئو خارج از سایت (off-page SEO). در ابتداییترین شکل، سئو سایت استفاده و بهکارگیری هدفمند کلیدواژهها در عناوین صفحات (title)، در عناوین متن (heading)، توضیحات متا (meta description) و دیگر اِلِمانهای قابل مشاهده در یک وبسایت است. البته مسائل فنی دیگری نیز دخیل هستند که بعداً به آنها پرداخته خواهد شد. سئو خارج از سایت نیز بهطور کلی به بهبود و افزایش اعتبار وبسایت مرتبط است. این یعنی سئو خارج از سایت عمدتاً به وبسایتهای دیگری که به وبسایت شما لینک (بک لینک) دادهاند بستگی دارد. هدف کلی در سئو خارج از سایت کسب همین بلکلینکها از وبسایتهای مهم و مرتبط است.
در گذشته هدف سئو تحتتاثیر قراردادن موتور جستجو با هدف کسب رتبهی بیشتر به کمک بکلینکها و پر کردن صفحات وبسایت از کلیدواژهها بود. اما امروزه موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر شدهاند و بهراحتی میتوانند تفاوت بین وبسایتی اسپمی را که پر از مطالب غیرمرتبط و تکراری است و میخواهد موتور جستجو را فریب بدهد و وبسایتی که محتوایی با کیفیت بالا و مرتبط ارائه میکند تشخیص بدهند. از اینرو، سئوی مدرن به معنای بهینهسازی برای جستجوکننده یا همان کاربر است و نه برای موتور جستجو و این باعث شده است سئو سایت اهمیتی بیش از پیش بیابد.
عنوان صفحه همان متنی است که در هنگام بازدید از یک صفحه در قسمت بالای مرورگر اینترنتیتان میبینید. این عنوان همان عنوانی است که موتور جستجو نیز از آن استفاده میکند:
بسته به وبسایت یا پنل مدیریت محتوایی که دارید میتوانید عنوان صفحه را به روشهای مختلف ایجاد یا ویرایش کنید. این عنوان در html وبسایتتان بین تگ <title> قرار دارد. مراحل نوشتن بهترین عنوان صفحه وبسایت:
توضیح متا یا شرح متا خلاصهای کوتاه است که می توانید برای یک صفحه بنویسید و موتور جستجو نیز آن را در صفحهی نتایج نمایش میدهد:
این توضیحات تاثیری در رتبهی موتور جستجو ندارند اما در زمینهی نرخ کلیک روی لینک تاثیر بسزایی دارند. توضیح متا باید نوشتهای خلاصه و متقاعدکننده باشد که در واقع به توضیح محتوای صفحهی مورد نظر میپردازد و مخاطب را قانع میکند که روی لینک وبسایت شما کلیک کند. مراحل نوشتن بهترین توصیح متا:
موتورهای جستجو و نیز کاربرِ جستجوکننده به عناوین موجود در صفحه یا متن بیشتر از خودِ متن یا محتوا توجه میکنند. بسیاری از کاربران ممکن است سریع صفحه را بالا و پایین کنند تا عنوانی را که بهدنبالش هستند بیابند. به همین دلیل استفاده از عناوین در متن و قراردادن کلیدواژههای مرتبط در عنوان بسیار مهم است.
باید این نکته را بهیاد داشته باشید که تگهای h1 در مقایسه با تگهای h2 و h3 به متن اهمیت بیشتری میدهند. و البته استفاده زیاد از عناوین در یک صفحه هم از اهمیت آنها میکاهد. بنابراین بهترین رویه این است که در متن یا صفحهی خود فقط یک تگ یا عنوان h1 داشته باشید و اگر متنتان طولانی است برای عناوین بعدی از تگ h2 استفاده کنید. تگ h3 نیز بهتر است برای مشخص کردن عنوان یک پاراگراف استفاده شود.
تصاویر در یک صفحه منجر به بهبود تجربهی کاربر یا همان UX میشوند. دربارهی UX بعداً صحبت خواهیم کرد. اما بههنگام استفاده از تصویر در وبسایت خود باید به این نکات توجه کنید:
برای درک بهتر alt text به تصویر زیر که نمونهی جستجوی یک عکس است دقت کنید:
نشانی وبِ یک صفحه، آدرس آن در اینترنت است. مثلا صفحهی اصلی در این وبسایت http://poiesis.ir است. ساختار url یعنی اینکه متن در url شما چگونه مرتب شده است و نشانی صفحههای مختلف وبسایت شما چه رابطهای با یکدیگر دارند. وقتی نشانی وب صفحات وبسایتتان را تعیین میکنید به این نکات توجه داشته باشید:
در این نوشته تلاش کردیم سئو سایت (یا سئو در سایت – on-page SEO) و آغاز کار سئو و دیجیتال مارکتینگ را با ارائه برخی اصول کلی شروع کنیم. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ رابطهی تنگاتنگی با سئو دارد پیش از پرداختن به آن باید به شرح اصول اولیهی سئو بپردازیم و سپس وارد این بحث گسترده خواهیم شد. در این مرحله، میتوانید برای آشنایی با کلیات، نوشتار «دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.