در نوشتههای قبلی به معرفی سئو و انواع سئو یا رویکردهای کلی به سئو پرداختیم و گفتیم که سئوکاران معمولا در ردهی کلاه خاکستریها قرار میگیرند. در این نوشته نیز به یک دستهبندی دیگر از سئو خواهیم پرداخت. در این دستهبندی در واقع دو نوع کلی سئو معرفی خواهند شد: سئو سایت و سئو خارج سایت، که معادل هایی برای On-Page SEO و Off-Page SEO هستند. این دو عبارت در سایتهای فارسی ترجمههای مختلفی دارند: سئو سایت و سئو خارج سایت، سئو داخلی و سئو خارجی و …
سئو سایت یکی از انواع سئو ست که در واقع به اصلاحات و تغییراتی اشاره دارد که بهطور مستقیم در یک وبسایت یا صفحات آن صورت میگیرند تا منجر به ارتقاء آن در موتور جستجو شود. از جمله انواع سئو سایت میتوان به بهبود کدهای HTML، کیفیت محتوا و ساختار محتوا و بهرهگیری از کلیدواژهها و کلیدعبارتها اشاره کرد. یکی از رایجترین روشهایی که موتورهای جستجو برای رتبهبندی وبسایتها از آن استفاده میکنند توجه به فراوانی برخی کلیدواژهها و عبارتها در قسمتهای مختلف وبسایت و وزندهی به وبسایت بر مبنای همین موارد است. در این راستا، کلیدواژههایی که در عناوین متون و صفحهها و یا نام دامین و تصاویر قرار گرفتهاند وزن بیشتری دارند. پس تمام رویههایی که در داخل یک وبسایت منجر به بهود محتوا و ساختار آن میشوند زیر مجموعه سئو سایت هستند.
سئو خارج سایت یکی دیگر از انواع سئو ست که تمام رویههای مرتبط با سئویی را شامل میشود که خارج از وبسایت مورد نظر پیاده میشوند. در این دستهبندی میتوان به لینکسازی یا بکلینکسازی و سیگنالهای اجتماعی و حضور در صفحات اجتماعی اشاره کرد، موتورهای جستجو از ذکرشدن نام وبسایت یا برند شما، لینک وبسایت و کلیدواژههای آن در نقاط خارج از وبسایت شما استفاده میکنند تا رتبهی شما در جستجو را مشخص کنند. به عنوان مثال، شما میتوانید برای وبسایت خود در شبکههای اجتماعی مختلف یک حساب باز کنید و محتوای خود را در این حسابها به اشتراک بگذارید تا کسانی که به آن علاقمند هستند به اشتراکگذاری مجدد آنها بپردازند. بدین طریق شما حضور خود در صحنهی وب را افزایش دادهاید. نکتهی قابل توجه این است که چه در وبسایت خودتان و چه در صفحات اجتماعی وبسایتتان باید مجموعهای از کلیدواژه را همواره ثابت نگه دارید و از آنها استفاده کنید.
در این پست شرح مختصر و مفیدی از انواع سئو، یعنی سئو سایت و سئو خارج سایت، ارائه کردیم. مشخص است که برای موفقیت در حوزهی سئو و موتورهای جستجو هر دو باید بهطور سیستماتیک و منسجم در دستورکار شرکتها و وبسایتها و یا کارشناس سئوکار قرار بگیرند. طبیعی است که وبسایتی که سئو سایت خوبی دارد و منسجم ساختاربندی شده است اما سئو خارج سایت ضعیفی دارد به نتایج خوب در موتورهای جستجو دست نخواهد یافت. در نوشتههای بعدی به بررسی دیگر عناوین مرتبط و شرح جزئیات هر یک از این رویهها خواهیم پرداخت.