در این نوشته به اصول تولید محتوا خواهیم پرداخت. در نوشتهی قبلی در مورد دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها و وبسایتها صحبت کردیم و راهکاری هم برای شروع کار بلاگ ارائه کردیم. پس پیشنهاد میشود پیش از اینکه این نوشته را مطالعه کنید نوشتهی قبلی را حتما بخوانید. همواره در نوشتههای این وبسایت بر اهمیت تولید محتوا و مفید و منحصر به فرد بودن آن تاکید شده است. همچنین پیش از این در مورد نکات فنی و اساسی شروع سئو در سایت و جزئیات فنی محتوا صحبت کرده ایم. اما در زمینهی تولید محتوا برای بلاگ مجموعه اصولی مشخص و ثابت نیز وجود دارد که همواره باید به آنها توجه کنید:
در زمینه اصول تولید محتوا عنوان نوشته بسیار مهم است زیرا عنوان اولین چیزی است که مخاطب میبیند. پس عنوان باید بهطور مشخص اعلام کند که نوشته دربارهی چیست. شفافیت و مشخص بودن موضوع مخاطب را جذب میکند و شاید حتی وی را مجاب به بهاشتراکگذاری آن بکند. همچنین بهتر است همیشه کلیدواژهی اصلی خود را نیز در عنوان استفاده کنید و آن را تا جای ممکن به آغاز عنوان نزدیک کنید. یک نکتهی دیگر نیز این است که گاهاً بهتر است عناوین خود را به شکل سوالی بنویسید و سعی کنید در متن پاسخ سوال را بدهید.
متن باید خوب نوشته شود و چارچوب آن نیز واضح باشد تا خواندن آن هرچه آسانتر شود. بهتر است در متن خود به جای پاراگرافهای طولانی، از لیستهای عددی و حرفی استفاده کنید و نیز محتوای هر بخش را با یک عنوان دیگر مشخص کنید تا خواننده بتواند در متن با چشم بهراحتی جستجو کند. بهیاد داشته باشید پاراگرافهای طولانی جذابیتی ندارند، مگر موضوع طلب کند.
استفاده از محتوای چندرسانهای میتواند نوشته را بهیادماندنیتر و جذابتر کند و نیز خواندن آن را مهیج کند. استفاده از تصاویر و ویدیوها در متن همچنین باعث میشود متن از یکدستی خارج شود و به چشم خوشتر بیاید. تلاش کنید همیشه حداقل یک عکس مرتبط (ویدیو، اینفوگرافیک، اسلاید…) در متن خود استفاده کنید. بهیاد داشته باشید اکثر افراد از دیدن کتابها و متون بدون عکس وحشت دارند!
در داخل متن از لینک به محتوای مرتبط استفاده کنید. در واقع با این کار به مخاطب خود کمک میکنید تا هم با جزئیات بیشتری آشنا شود و هم سایر مطالب مرتبط با همان موضوع خاص را بیابد. این لینکها طبیعتاً میتوانند به صفحات و دیگر نوشتههای وبسایت خودتان ارجاه بدهند و نه لزوماً وبسایتهای دیگر.
در اینباره بعداً مفصل صحبت خواهیم کرد. اما فعلا ً بدانید که هر یک از نوشتههای شما باید دارای یک CTA باشند تا منجر به ایجاد مشتری یا مخاطب بالقوه (Generating Leads) شوند. این CTA میتواند ابعاد مختلفی داشته باشد، از جمله: «همین حالا فایل آموزش را دانلود کنید»، «اکنون با ما تماس بگیرید»، «به عضویت خبرنامه در بیایید» و غیره… نکتهی مهم این است که هدف بلاگ و نیز هدف تولید محتوا برای کسب و کار شما این است که مخطابان وبسایت خود را یک گام به مشتریشدن نزدیکتر کنید، پس باید خوب به این قسمت از بلاگنویسی توجه کنید.